Eleanor: het verhaal van de Alubooyah Fatbike

Ooit had ik een handeltje in exclusieve racefiets accessoires. Leren stuurlinten, Speedplay pedalen en heel veel verschillende zaken om moeilijke voeten goed op de pedalen te zetten. Na een paar jaar kreeg ik de kans om Aluboo fietsen te gaan importeren. Bamboo frames gecombineerd met aluminium. Fantastisch spul maar binnen de conservatieve wereld van de wielrenners moeilijk te verkopen.

alubooyah frame Op een gegeven moment krijg ik een bestelling voor een fiets uit Zweden en die moet uit de VS komen. De verzendkosten zijn per doos en niet het gewicht. Dit gebeurt op het moment dat de de Fatbike hype begint. MTB’s met tractorbanden. Mijn leverancier heeft net dat model gelanceerd, dus koop ik dat frame erbij om de doos te vullen.

Tot het bouwen van een fiets kwam het niet, het heeft een paar jaar aan de muur gehangen. Chicles, zo heette het bedrijfje redt het niet en ik verkoop het frame met zwaar verlies aan mijn dealer in België. Zijn bedrijf overlijdt ook en mijn zoon, Philip, koopt het frame weer terug. Dat zwerft nog een paar maanden door Nederland om uiteindelijk weer te landen in mijn stek in Maastricht.

We gaan bouwen

Eindelijk valt het besluit om er een volwaardige fiets van te maken. Philip komt naar mijn domicilie en ik haal de montage standaard uit de berging. Hij bestelt onderdelen en dingen en sloten en gps-sram-onderdelemtrackers. De beoogde bouwtijd is twee weken. DHL, Postnl en UPS leveren dagelijks dozen. We lopen tegen twee grote hobbels aan. Binnenbanden zijn niet leverbaar, maar erger, we kunnen geen wielen vinden met de de vereiste naafmaten. We moeten zelf wielen gaan spaken, maar zoals de grote filosoof Drs P. Langkous al zei” “ ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.” Murphy’s Law slaat hard toe; 72 spaken hebben we nodig en er arriveren er maar 36. De velgen komen snel, maar de naven hebben een langere levertijd. Het project loopt uit.

Glamping

Philip stuit op een aanhangkarretje met ingebouwde tent. Het is niet meer leverbaar, maar het idee om zo luxueus mogelijk naar Berlijn, waar hij woont, terug te fietsen laat hem niet meer los. Hij kruipt op internet en bestelt. De dagelijkse stroom van bezorgingen neemt weer toe. We beginnen een persoonlijke band op te bouwen met de bezorgers. Er komt een tent, een opblaasbare lattenbodem matras, een karretje, een zadelpenkoffer, en een USB oplaadbaar Nespresso apparaat. Net als met de fiets; met vertraging.

Alubooyaf fatbikeEleanor

De Alubooyah met de 3,8 inch banden oogt massief en is desondanks sneller dan verwacht. Met de categorie 10 sloten en gps-trackers zijn er genoeg redenen om haar te vernoemen naar de beroemde Ford Mustang uit “Gone in Sixty Seconds”. Eleanor.

Maastricht-Berlijn

Vijf weken duurt het voordat dit project is afgerond. We hebben zelf een fiets gebouwd en wielen gespaakt. We zijn trots.. Ik doe hem uitgeleide naar Thorn en hij bereikt Berlijn. Door verdwalen een dikke achthonderd kilometer. In plaats van de 735. Probleemloos.

Er gaan meer van deze lange ritten volgen. Globale informatie is te vinden op philys-world-tours.com.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.